Mijn gedacht

Van basisbereikbaarheid naar autoafhankelijkheid op het platteland

Woon je buiten de stad, dan wordt het je bijzonder moeilijk gemaakt om je te verplaatsen met het openbaar vervoer. De schamele busverbindingen die het platteland nog rijk was worden opgeofferd om een meer vraaggestuurde en efficiënte dienstverlening te bieden. Maar tijdens de eerste maand lijkt het nieuwe vervoersplan de sociale kloof tussen stedelijke en landelijke gebieden nog te vergroten. De impact op de levenskwaliteit van sommige plattelandsbewoners is groot.

Het flexvervoer loopt niet op wieltjes

 

Verbindingen die minder 'rendabel' zijn werden in het nieuwe vervoersplan geschrapt. Vaak gaat het om lange buslijnen richting de uithoeken van ons Vlaamse land, waar aan het einde van de rit nog slechts enkelingen de chauffeur vergezellen.  “Er zal niet langer elk uur nodeloos een lege bus passeren door kleine dorpen”, legt bevoegd minister Lydia Peeters (Open VLD) uit. Het zijn die reizigers die nu gevraagd worden om beroep te doen op de flexbus.

 

Maar tijdens de eerste druilerige maand van het nieuwe vervoersplan regent het al klachten. De flexbus blijkt helemaal niet zo flexibel. Hij brengt je maximaal tot de dichtstbijzijnde reguliere bushalte waar er enigszins bediening is, ook al betekent dit dat je makkelijk een uur onderweg bent en 2 keer moet overstappen voor een traject van slechts enkele kilometers. Gereserveerde ritten worden eenzijdig en lastminute geannuleerd. Je weet nooit op voorhand of je überhaupt van de flexbus gebruik zult kunnen maken. Voor wie is het flexvervoer dan een oplossing?


Minderjarigen, armen en ouderen zijn het slachtoffer

 

Op het platteland zijn er 3 grote categorieën van reizigers die uit de boot vallen. Het gaat om minderjarigen die nog niet over een rijbewijs beschikken en met de bus naar school gaan, mensen met een beperkt inkomen die zich geen eigen wagen kunnen permitteren en ouderen of mensen met een beperking die aangewezen zijn op het openbaar vervoer. Zij verwachten een stipt rijdende bus die hen binnen een redelijke tijdspanne, op school, het werk of bij de dokter kan brengen. Elke afgeschafte rit, elke geschrapte halte en elk gewijzigd traject heeft een impact op hun levenskwaliteit. Want zij beschikken meestal over geen enkel alternatief en dreigen steeds moeizamer deel te kunnen nemen aan het maatschappelijk leven. Te voet gaan is vanuit de polders geen optie. Openbaar vervoer is voor sommigen de enige uitweg uit eenzaamheid en isolement. En zo vergroot het nieuwe vervoersplan de sociale breuklijn tussen stedelijke en landelijke gemeenschappen.

Nood aan een snelle bijsturing 

 

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vraagt aan de Lijn om te 'stoppen met klagen en zagen' en aan de lokale besturen om 'het nieuwe vervoersplan een kans te geven'. Maar om te besluiten dat het nieuwe plan de vervoersarmoede en de autoafhankelijkheid op het platteland zal doen toenemen hebben we geen langetermijnevaluatie nodig.

 

In plaats van een eenzijdige focus op stedelijke efficiëntie, is het cruciaal dat De Lijn een gebalanceerd vervoersbeleid voert dat rekening houdt met de risicofactoren op vervoersarmoede in landelijke gebieden. Al na één maand blijkt dat het hoog tijd is voor een heroverweging van het nieuwe vervoersplan om een duurzame en rechtvaardige mobiliteitsoplossing voor plattelandsbewoners te waarborgen.

To fusie or not to fusie?


Op 26 juni 2023 adviseerde de bevoegde gemeenteraadscommissie het lokaal bestuur van Assenedeover een eventuele gemeentefusie.

De conclusie: er komt deze legislatuur geen fusie.

 

Zowel uit de studie van IdeaConsult als uit de burgerbevraging kwam een fusie tussen Assenede,Kaprijke en Sint-Laureins aangevuld met een grotere gemeente met een meer stedelijk karakter als geprefereerd scenario naar boven. Die grotere gemeente kan Eeklo, Zelzate of Evergem zijn.

Maar vanuit gemeente Sint-Laureins klinkt steeds meer de keuze om deze legislatuur niet te fusioneren. Die context maakt een dergelijke fusie onmogelijk.


Helaas.


Want ja, persoonlijk vind ik dat jammer. Als lid van het college van burgemeester en schepenen merk ik zeer goed hoe onze gemeentediensten weliswaar bestaan uit fantastische medewerkers, maar schaalgrootte missen om zich verder te specialiseren of de dienstverlening altijd optimaal te garanderen. Assenede wordt te klein. We moeten steeds méér doen met steeds minder middelen.


Vanuit onze fractie SamenPlus willen we de studie van IdeaConsult en het burgeradvies vroeg of laat wél uitvoeren. We starten vandaag met een meer doorgedreven samenwerking met Kaprijke en Sint-Laureins, die volgens het advies hoe dan ook deel moeten uitmaken van een fusie. Van daaruit kunnen we in de volgende legislatuur eventueel naar een fusie van deze 3 gemeenten toewerken, aangevuld met Eeklo, Evergem of Zelzate.

Of met andere woorden: ook zonder een formele fusie werken we verder met uw advies richtingeen toekomstgericht en bestuurskrachtig Assenede!

Jouw mening is belangrijk!


Ik luister graag naar uw opmerkingen of suggesties.

unsplash